"De som har haft ALMA längst är bäst i klassen"

När Aleris fick frågan om de var intresserade av ALMA hade de redan hört talas om vår digitala kollega. "Vi hade sett att de vårdgivare som hade ALMA stack ut positivt på samtliga kvalitetsindikatorer. Det rörde sig om verksamheter i samma storlek som vår så vi såg ALMA som en möjlighet att hjälpa även våra medarbetare", säger My Ericsson, kvalitetsutvecklare på Aleris.

Kvalitetesindikatorn förbättrades från 30 - 73% på bara ett år

Införandet av ALMA började som en pilot med 3 enheter och rullades därefter ut på samtliga allmänpsykiatriska- och psykosenheter. "Patientsäkerhetsperspektivet gjorde att vi införde ALMA för alla medarbetare. I takt med att vi kopplade på fler och fler enheter efter piloten fick vi bättre och bättre resultat.

Ett exempel är kvalitetsindikatorn för antal patienter med Schizofreni som har en krisplan där vi, tack vare ALMAs hjälp med att säkerställa att vi använde rätt KVÅ kod, gick från 30 - 73 % på bara 1 år. Dessutom ser vi att vi nu ligger kvar på höga, förbättrade nivåer."

"Det är tydligt att ALMA har lett till en beteendeförändring.”

“Nu påminner ALMA mer och mer sällan om saker som hon fick påminna ofta om i början. När vi gör rätt slutar ALMA tjata 😀. Med tiden har vi kunnat komma med önskemål om andra funktioner och på så sätt har ALMA utvecklats tillsammans med oss och våra behov."

En fördel med ALMA är att man inte behöver lära sig något nytt system

En dedikerad projektgrupp med lokalt verksamma personer och regelbundna förvaltningsmöten har spelat en viktig roll för framgången med ALMA. De lokala representanterna har kunnat fånga upp önskemål och stötta lokalt.

"En stor fördel med ALMA är att man inte behöver lära sig något nytt system. Hon finns bara där och hjälper till, som användare behöver man inte göra något. ALMA har mycket väl motsvarat våra förväntningar.

För patienternas bästa bör man använda ALMA."

Nästa
Nästa

Risk att information missas vid byte av journalsystem